wtorek, 21 maja 2019

Aktualności

Najnowsze wiadomości

Katalogi on-line

Poszukaj zbiorów on-line

Godziny otwarcia

Dni i godziny otwarcia
Strona główna Współpraca regionalna
Warsztaty Myślenie wizualne czyli video scribing w bibliotece

Następnego dnia (5 października 2018 r.) na warsztatach o video scribingu uczestnicy poznali język myślenia wizualnego, markery firm specjalizujących się w produktach do wizualizacji oraz techniki pisania markerami oraz aplikacje do video scribingu. Podstawowa część warsztatów dotyczyła video scribingu, czyli tworzenia filmu z uwzględnieniem grafiki oraz pisania tekstów. W czasie kilkugodzinnych zajęć uczestnicy opanowali podstawowe umiejętności tworzenia plakatów i notatek graficznych, rysowania ikon abstrakcyjnych oraz estetycznego zapisu wizualnego w formie filmu. Również te zajęcia poprowadził Grzegorz Winnicki z WBP w Lublinie.

Harmonogram Warsztatów:

09.30 - 10.00 - Powitanie
10.00 - 11.00 - Nauka pisania i rysowania
11.00 - 11.15 – Przerwa kawowa
11.15 - 12.45 – Video scribing i animacje poklatkowe
12.45 - 13.30 – Przerwa na lunch
13.30 - 15.00 – Video scribing i animacje poklatkowe
15.00 - 15.30 – Ewaluacja, rozdanie certyfikatów i zakończenie warsztatów.

P1080505
P1080505
P1080506
P1080507
P1080508
P1080509
P1080510
P1080511
P1080512
P1080513
P1080514
P1080515
P1080516
P1080517
P1080518
P1080519
P1080520
P1080521
P1080522
P1080523
P1080524
 
Warsztaty Sleeveface i inne virale książkowe

W dniu 4 października 2018 r. odbyły się w WBP warsztaty dla bibliotekarzy z bibliotek publicznych naszego województwa pod hasłem Sleeveface i inne virale książkowe. Ponieważ książka jest w bibliotece nieodzownym atrybutem promocji podczas szkolenia staraliśmy się połączyć książkę i aparat fotograficzny, aby uzyskać kreatywne pomysły promocyjne. Wykorzystaliśmy do tego virale, jak sleeveface oraz inne narzędzia. Sleeveface to zdjęcia przedstawiające osoby fotografowane z zasłoniętą przez okładkę książki częścią ciała. W efekcie powstały zdjęcia-złudzenia, prezentujące kreatywne, śmieszne połączenie fotografowanej osoby z ilustracją na okładce. W trakcie szkolenia uczestnicy zdobyli umiejętności fotografowania książek w różnych kompozycjach oraz tworzenia instalacji książkowych.

Zajęcia prowadził Grzegorz Winnicki - bibliotekarz, instruktor, pracownik Działu Instrukcyjno-Metodycznego Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej im. H. Łopacińskiego w Lublinie, wykładowca w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, fotograf, pasjonujący się fotografią portretową, sportową, reportażową.

Harmonogram warsztatów:

09.30 - 10.00 - Wstęp
10.00 - 11.00 - Fotografujący bibliotekarz
11.00 - 11.15 – przerwa kawowa
11.15 - 12.45 - Sleveface czyli okładka ożywiona
12.45 - 13.30 – przerwa na lunch
13.30 - 15.00 - Virale książkowe
15.00 - 15.30 – Ewaluacja, rozdanie certyfikatów i zakończenie warsztatów.

20181004_120236
20181004_120236
20181004_121524
20181004_124316
20181004_124642
20181004_125303
20181004_143958
20181004_144552
20181004_144611
20181004_144908
43152530_152423559038597_2289879719581057024_n
43174352_428595217545765_134772109493665792_n
43195858_497481204051412_1951116682369957888_n
43198567_680572309009609_6555447019547131904_n
43219233_554336598347759_8817869322442506240_n
43226033_338159663421809_3805984122594131968_n
43244065_2132820853713006_6269035016584429568_n
43326498_499385397232291_1766196706526887936_n
43354611_246950505994661_803441299926548480_n
43385574_499616670519535_8774948868145020928_n
43421464_727628634256875_7243876439680876544_n
DSCN7156
DSCN7159
DSCN7162
DSCN7174
DSCN7176
DSCN7191
IMG_20181004_114551
 
Warsztaty Z planszówką w świat wyobraźni i wiedzy. Gry planszowe jako wsparcie procesów czytelniczych i edukacyjnych

Warsztaty na temat gier planszowych, ich rodzajów i możliwości ich wykorzystywania w dniu 28 września 2018 r. prowadziła dr Alina Brzuska-Kępa. W warsztatach "Z planszówką w świat wyobraźni i wiedzy" podkreślona została rola gier planszowych w kształtowaniu kultury czytelniczej, szczególna uwaga została poświęcona na gry nawiązujące do literatury. Wszelkiego rodzaju grywalizacja posiada ogromny potencjał w docieraniu do czytelnika w każdym wieku. Gry dają możliwość reinterpretowania i rozwijania opowieści. W ten sposób powstają treści kreowane przez graczy, a książka wyznacza ramy obowiązujące wszystkich uczestników gry. Ponadto gry planszowe pomagają rozwijać umiejętność czytania ze zrozumieniem, negocjacji, organizacji i symulowania różnorodnych zjawisk społecznych. W ramach warsztatów uczestnicy mogli zapoznać się z różnymi typami współczesnych gier "bez prądu" (opartych na bezpośredniej interakcji pomiędzy graczami, bez wykorzystania narzędzi elektronicznych jak komputer i internet). Na przykładach gier obecnych na rynku zostały zaprezentowane ich główne walory i wady - cechy, które wpływają na to, że niektóre są bardziej cenione niż inne. Szczególny nacisk został położony na te gry, które, nie będąc grami edukacyjnymi, mogą stanowić istotne i ciekawe wsparcie procesów edukacyjnych i czytelniczych, realizowanych zarówno w szkole, jak i bibliotece. Ważnym elementem warsztatu było zapoznanie się z wybranymi tytułami w praktyce, dzięki prowadzonej pod kierunkiem prowadzącej rozgrywce.

Dr Alina Brzuska-Kępa jest pracownikiem Katedry Informatologii i Bibliologii Uniwersytetu Łódzkiego; obszary jej zainteresowań zawodowych to kultura czytelnicza przedszkolaków i dzieci w wieku wczesnoszkolnym, książka ilustrowana dla dzieci, książka obrazowa i artystyczna, biblioterapia, literatura polska i powszechna.

Szkolenie odbyło się w Sali Działu Zbiorów Audiowizualnych WBP w Łodzi w ramach programu „Partnerstwo dla książki” dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Harmonogram:

10.00-11.30 - warsztaty –część I  (1,5 godz.) - Trochę teorii

  1. Czy tylko z planszą? Czym jest współczesna gra planszowa?
  2. Eurobiznes i Scrabble – dlaczego rzadziej sięgamy po klasyki z czasów dzieciństwa?
  3. Najczęstsze i najbardziej irytujące błędy popełniane przez projektantów gier planszowych
  4. Jakie cechy powinna mieć dobra planszówka?
  5. Spróbuj zaprojektować własną grę planszową – praca w grupach.

11.30-11.45 - przerwa kawowa (15 min.)

11.45-13.15 - warsztaty – część II (1,5 godz.) - Gry planszowe w bibliotece – prezentacja i granie (około 1,5 godziny na prezentację, granie – czas wedle potrzeb i możliwości)

  1. Szybkie „startery” – jak szybko (i tanio!) wejść w świat gier planszowych
  2. Popularyzacja czytelnictwa za pomocą gier planszowych
  3. Popularyzacja wiedzy i nauki za pomocą gier planszowych.

13.15-13.45 - lunch (30 min.)

13.45-15.15 - warsztaty – część III (1,5 godz.)– cd. grania, podsumowanie warsztatów i rozdanie certyfikatów

IMG_6877
IMG_6877
IMG_6878
IMG_6881
IMG_6882
IMG_6884
IMG_6885
IMG_6892
IMG_6897
IMG_6900
IMG_6901
IMG_6906
IMG_6907
IMG_6925
IMG_6926
IMG_6928
IMG_6932
IMG_6933
IMG_6935
IMG_6938
IMG_6940
IMG_6942
IMG_6948
IMG_6952
 
Warsztaty Jak stworzyć i przeprowadzić angażującą grę miejską w tradycyjnej formie?

W dniu 19 września 2018 r. w Sali Działu Zbiorów Audiowizualnych WBP w Łodzi odbyły się warsztaty ph. Jak stworzyć i przeprowadzić angażującą grę miejską w tradycyjnej formie? Warsztaty przeprowadził pracownik Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej i Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Krakowie - Karol Baranowski, członek i ambasador Sieci Labib. Specjalizuje się on w grach miejskich, zajmując ich projektowaniem, tworzeniem oraz przeprowadzaniem. Przedmiotem jego zainteresowania są nowe technologie: nowe media, obróbka grafiki, obróbka video.

Bibliotekarze podczas warsztatów uzyskali wiedzę niezbędną do tworzenia i przeprowadzania gier terenowych/miejskich. Uczestnicy poznali formy gier terenowych, często zwanych miejskimi ze względu na miejsce ich realizacji, sposoby ich projektowania, dowiedzieli się jak można poznawać historię miasta/miejscowości, postaci z nim związanych, architekturę, walory turystyczne regionu. Gra terenowa/miejska jest obecnie najlepiej sprawdzającym się i najbardziej docenianym sposobem na połączenie zwiedzania, integracji i wyśmienitej zabawy.

Szkolenie odbyło się w ramach programu „Partnerstwo dla książki” dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Harmonogram:

09:45 - 11:15: część wykładowa - Gry miejskie - definicje, historia, przykłady

11:15 - 11:30: przerwa kawowa

11:30 - 13:00: część praktyczna - Jak zaprojektować‡ grę? Scenariusz, zadania, regulamin. Cz. 1

13:00 - 13:30: przerwa lunchowa

13:30 - 15:00: część praktyczna - Jak zaprojektować‡ grę? Narzędzia, uczestnicy, współpraca. Cz. 2

15:00 – 15.15: przerwa kawowa

15:15 - 16:45: - Praca nad implementacją  własnego pomysłu na grę - podsumowanie pracy, rozdanie certyfikatów

IMG_6683
IMG_6683
IMG_6685
IMG_6696
IMG_6699
IMG_6705
IMG_6706
IMG_6711
IMG_6714
IMG_6720
IMG_6727
IMG_6730
IMG_6733
 
Kreatywni w interaktywnej bibliotece!

Kreatywni w interaktywnej bibliotece!

Warsztaty ze względów organizacyjnych zostają przeniesione na październik 2018 r. O nowych terminach poinformujemy mailowo zainteresowane osoby.

Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Łodzi otrzymała dofinansowanie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu „Partnerstwo dla książki”. Instytucją zarządzającą programu jest Instytut Książki w Krakowie. Projekt Kreatywni w interaktywnej bibliotece! skierowany jest do bibliotekarzy bibliotek publicznych z gmin wiejskich, miejsko­wiejskich i miejskich z terenu woj. łódzkiego. Adresatami szkoleń będą pracownicy bibliotek ogólnych, obsługujących młodego użytkownika, pracownicy filii i oddziałów dla dzieci i młodzieży, a także pracownicy WBP w Łodzi. Wzięcie udziału w projekcie ma za zadanie zwiększyć kompetencje bibliotekarzy i poszerzyć ich wiedzę dotyczącą nowych, innowacyjnych form pracy z czytelnikiem przy wykorzystaniu nowych technologii. Planowane są webinarium oraz cykl warsztatów na temat gier terenowych, gier mobilnych i planszowych, wykorzystania video scribingu oraz fotografowania metodą sleeveface.

Warsztaty mają za zadanie podnieść standard usług oferowanych użytkownikom bibliotek. Założonym celem jest uzyskanie przez bibliotekarzy nowych umiejętności, poznanie innowacyjnych form promocji biblioteki i literatury, organizacji ciekawych zajęć dla dzieci i młodzieży, korzystanie z nowoczesnych technologii, rozszerzenie zakresu usług bibliotek i dostosowanie ich do potrzeb czytelników. Odkrycie nowych możliwości rozwoju biblioteki poprzez poszerzenie oferty o działania innowacyjne. Zdobycie przez bibliotekarzy umiejętności inicjowania w bibliotece interaktywnych działań dla różnych grup wiekowych pozwoli uwzględnić potrzeby edukacyjne i kulturalne dzisiejszych czytelników. Zadanie obejmie 7 jednodniowych warsztatów po 16-20 osób, łącznie zostanie przeszkolonych 120 bibliotekarzy. Warsztaty z gamifikowania literatury i tworzenia gier mobilnych będą poprzedzone szkoleniem on-line. Webinarium ma stanowić wprowadzenie do tematu i zachęcić do udziału w warsztatach organizowanych w WBP.

Uczestnictwo w warsztatach wpłynie na zwiększenie oferty edukacyjnej dla dziecięcego i młodzieżowego użytkownika. Wybrane przykłady zgamifikowanych książek, stworzenie gry miejskiej oraz nowe technologie mogą być dobrym sposobem na pozyskanie nowych czytelników. Gry terenowe, jako narzędzia pełniące funkcje rozrywkowe, ale także promocyjne, są doskonałym środkiem służącym poprawie lokalnego wizerunku bibliotek. Gry towarzyskie to nie tylko doskonała rozrywka i niekonwencjonalny sposób spędzenia wolnego czasu, ale również możliwość rozwijania umiejętności logicznego myślenia. Uczą one strategii, spostrzegawczości, zręczności i szybkiej reakcji. Uczestnicy warsztatów dowiedzą się: jakie są najnowsze trendy w świecie gier, jak skompletować atrakcyjną kolekcję gier dla biblioteki , jak docierać do zainteresowanych, jak korzystać z gier w celu promocji czytelnictwa, czym są gry terenowe, jakie są ich rodzaje, które z nich mogą być wykorzystane przez biblioteki. Omówione zostaną teoretyczne oraz praktyczne aspekty ich organizacji. Dzięki specjalnym programom uczestnicy będą mogli metodą video scribing’u stworzyć oryginalne animacje, zaś zasady sztuki fotografowania sleeveface pozwoli stworzyć ciekawe fotografie. W ćwiczenia warsztatowe zostanie włączone również webinarium jako wprowadzenie do gaminifokawania. Metody te wpłyną na aktywny element współpracy ze środowiskiem, w którym biblioteka funkcjonuje. Nastąpi wzmocnienie roli biblioteki jako instytucji proponującej ciekawe inicjatywy w propagowaniu czytelnictwa. Bibliotekarze wypracują metody, poprzez które będą zachęcać do poznawania oferty edukacyjnej i kulturalnej przez zabawę z wykorzystaniem wyobraźni i kreatywności.

Cykl warsztatów Narracja nielinearna - mariaż gier i literatury” zaczynamy już w czerwcu 2018 r. nauką tworzenia scenariuszy gier na podstawie wybranej literatury, które poprzedzi webinarium „Od opowieści do gry, czyli jak zaadaptować fabułę książki na potrzeby gry” w dniu 11 czerwca 2018 r.

Warsztaty „Narracja nielinearna - mariaż gier i literatury” to dwudniowe zajęcia (20 i 26 czerwca 2018 r.), prowadzone w odstępach tygodniowych ze względu na zadania do wykonania dla uczestników. Dzięki tym warsztatom uczestnicy dowiedzą się jak połączyć świat literatury i gier, aby zachęcić do czytania właśnie poprzez grę. Z książki można zrobić grę miejską lub planszową, ale jeśli ma to być dobra gra, musimy wiedzieć jak skonstruować wciągającą fabułę. Gry zadomowiły się we współczesnych bibliotekach. Młodzi ludzie są bardzo wrażliwi na mechanizmy i techniki psychologiczne stosowane w grach video. Bibliotekarze zaczynają projektować własne gry, które przyciągają do nich zupełnie nowych odbiorców. Podczas warsztatów bibliotekarze dowiedzą się, jak czytać książki, żeby przekładać ich treść na potrzeby gry (zgamifikować), jak przebiega proces decyzyjny w rozgrywkach i na czym polega komplikowanie go w taki sposób, aby gracz czuł, że ma wpływ na przebieg wydarzeń w grze, omówione zostaną tajniki zarządzania emocjami graczy, tak, aby zrobić z gracza bohatera i stawiać mu kolejne wyzwania, dowiedzą się jak zaprojektować grę dopasowaną do otoczenia i potrzeb czytelników odwiedzających bibliotekę. Będą to warsztaty, podczas których kładziony będzie nacisk na praktyczny wymiar pracy. Uczestnik ma posiąść wiedzę pozwalającą mu samodzielnie zaprojektować fabułę gry, którą będzie mógł przeprowadzić w swojej bibliotece.

Prowadzący zajęcia, Piotr Milewski zajmuje się projektowaniem gier, jest wykładowcą na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy; autorem kilkudziesięciu larpów, gier miejskich, planszowych i karcianych. Organizator festiwali gier, warsztatów i współtwórca larpowej sceny BlackBox3City. Dwukrotnie nagrodzony w konkursie Złote Maski za najlepszy scenariusz larpu. Autor artykułów, prelekcji i prezentacji o projektowaniu gier i larpowaniu w Polsce.

Uzupełnieniem warsztatów „Narracja nielinearna - mariaż gier i literatury będzie jednodniowy warsztat (25 czerwca 2018 r.) Gra w czytanie na smartfonie – praktyczne sposoby przyciągnięcia do bibliotek i instytucji kultury pokolenia Y i Z z wykorzystaniem gamifikacji”. Millenialsi oraz pokolenie Z kochają gry, smartfony i tablety. Gamifikacja działań kulturalnych i ich marketing, zwłaszcza na smartfonach, to nowa szansa na przyciągnięcie ludzi spoza jej obiegu. Na szkoleniu uczestnicy dowiedzą się:

- czym jest gamifikacja i jakie może mieć zastosowania w bibliotece przy promocji czytelnictwa, rozwijaniu interakcji czytelnika z książką,

- jak tworzyć ofertę edukacyjną w zakresie gamifikacji w bibliotece, aby zachęcić pokolenie Y i Z do zabawy w gamifikowanie książek,

- o praktycznych aspektach wdrożenia gamifikacji w bibliotekach lub wydawnictwach, ze szczególnym uwzględnieniem marketingu, kwestii prawnoautorskich oraz technologicznych.

Zwieńczeniem zajęć będzie samodzielne przygotowanie fragmentu prostej gry typu PokemonGO.

Gamifikowanie wydarzeń kulturalnych i literatury pięknej to nowa jakość interaktywnej aktywności proponowanej przez biblioteki. Warsztat na ten temat poprowadzi Marcin Skrabka, prawnik, niezależny analityk rynku wydawniczego, obecnie wraz z fińskim Team Action Zone pracuje nad sposobami łączenia nowych technologii z tradycyjnymi książkami, szczególnie w zakresie gamifikowania treści książek jako jednego ze sposobów promocji czytelnictwa wśród najmłodszych pokoleń. Pracował dla Wolters Kluwer Polska, Young Digital Planet (Sanoma). Współtwórca i założyciel m.in. wydawnictwa Książkowe Klimaty oraz portali czeskieklimaty.pl i prawosocjalne.pl. Obecnie zajmuje się prowadzeniem szkoleń w ramach firmy GOOD BOOKS, zajmującej się innowacjami w edukacji i kulturze.

Zajęcia realizowane będą w siedzibie Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Łodzi, w Dziale Zbiorów Audiowizualnych (ul. Gdańska 100/102). WBP zapewni uczestnikom materiały szkoleniowe oraz wyżywienie (przerwa kawowa i lunch).

SZKOLENIA W RAMACH PROGRAMU „PARTNERSTWO DLA KSIĄŻKI” DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO POCHODZĄCYCH Z FUNDUSZU PROMOCJI KULTURY

 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 następna > ostatnia >>

Strona 1 z 7

Zapraszamy do obejrzenia wystawy on-line:

Reklama

Sieć Bibliotek Samorządowych

Sieć Bibliotek Samorzadowych

WBP w Łodzi sprawuje opiekę merytoryczną nad bibliotekami publicznymi w Łodzi i na terenie województwa.

Czytaj więcej...

Współpraca regionalna

Współpraca regionalna

WBP w Łodzi realizuje różnego typu zadania w zakresie współpracy regionalnej.

Czytaj więcej...