Warsztaty Jak stworzyć i przeprowadzić angażującą grę miejską w tradycyjnej formie? |

W dniu 19 września 2018 r. w Sali Działu Zbiorów Audiowizualnych WBP w Łodzi odbyły się warsztaty ph. Jak stworzyć i przeprowadzić angażującą grę miejską w tradycyjnej formie? Warsztaty przeprowadził pracownik Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej i Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Krakowie - Karol Baranowski, członek i ambasador Sieci Labib. Specjalizuje się on w grach miejskich, zajmując ich projektowaniem, tworzeniem oraz przeprowadzaniem. Przedmiotem jego zainteresowania są nowe technologie: nowe media, obróbka grafiki, obróbka video.
Bibliotekarze podczas warsztatów uzyskali wiedzę niezbędną do tworzenia i przeprowadzania gier terenowych/miejskich. Uczestnicy poznali formy gier terenowych, często zwanych miejskimi ze względu na miejsce ich realizacji, sposoby ich projektowania, dowiedzieli się jak można poznawać historię miasta/miejscowości, postaci z nim związanych, architekturę, walory turystyczne regionu. Gra terenowa/miejska jest obecnie najlepiej sprawdzającym się i najbardziej docenianym sposobem na połączenie zwiedzania, integracji i wyśmienitej zabawy.
Szkolenie odbyło się w ramach programu „Partnerstwo dla książki” dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Harmonogram:
09:45 - 11:15: część wykładowa - Gry miejskie - definicje, historia, przykłady
11:15 - 11:30: przerwa kawowa
11:30 - 13:00: część praktyczna - Jak zaprojektować grę? Scenariusz, zadania, regulamin. Cz. 1
13:00 - 13:30: przerwa lunchowa
13:30 - 15:00: część praktyczna - Jak zaprojektować grę? Narzędzia, uczestnicy, współpraca. Cz. 2
15:00 – 15.15: przerwa kawowa
15:15 - 16:45: - Praca nad implementacją własnego pomysłu na grę - podsumowanie pracy, rozdanie certyfikatów
|
Kreatywni w interaktywnej bibliotece! |

Kreatywni w interaktywnej bibliotece!
Warsztaty ze względów organizacyjnych zostają przeniesione na październik 2018 r. O nowych terminach poinformujemy mailowo zainteresowane osoby.
Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Łodzi otrzymała dofinansowanie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu „Partnerstwo dla książki”. Instytucją zarządzającą programu jest Instytut Książki w Krakowie. Projekt Kreatywni w interaktywnej bibliotece! skierowany jest do bibliotekarzy bibliotek publicznych z gmin wiejskich, miejskowiejskich i miejskich z terenu woj. łódzkiego. Adresatami szkoleń będą pracownicy bibliotek ogólnych, obsługujących młodego użytkownika, pracownicy filii i oddziałów dla dzieci i młodzieży, a także pracownicy WBP w Łodzi. Wzięcie udziału w projekcie ma za zadanie zwiększyć kompetencje bibliotekarzy i poszerzyć ich wiedzę dotyczącą nowych, innowacyjnych form pracy z czytelnikiem przy wykorzystaniu nowych technologii. Planowane są webinarium oraz cykl warsztatów na temat gier terenowych, gier mobilnych i planszowych, wykorzystania video scribingu oraz fotografowania metodą sleeveface.
Warsztaty mają za zadanie podnieść standard usług oferowanych użytkownikom bibliotek. Założonym celem jest uzyskanie przez bibliotekarzy nowych umiejętności, poznanie innowacyjnych form promocji biblioteki i literatury, organizacji ciekawych zajęć dla dzieci i młodzieży, korzystanie z nowoczesnych technologii, rozszerzenie zakresu usług bibliotek i dostosowanie ich do potrzeb czytelników. Odkrycie nowych możliwości rozwoju biblioteki poprzez poszerzenie oferty o działania innowacyjne. Zdobycie przez bibliotekarzy umiejętności inicjowania w bibliotece interaktywnych działań dla różnych grup wiekowych pozwoli uwzględnić potrzeby edukacyjne i kulturalne dzisiejszych czytelników. Zadanie obejmie 7 jednodniowych warsztatów po 16-20 osób, łącznie zostanie przeszkolonych 120 bibliotekarzy. Warsztaty z gamifikowania literatury i tworzenia gier mobilnych będą poprzedzone szkoleniem on-line. Webinarium ma stanowić wprowadzenie do tematu i zachęcić do udziału w warsztatach organizowanych w WBP.
Uczestnictwo w warsztatach wpłynie na zwiększenie oferty edukacyjnej dla dziecięcego i młodzieżowego użytkownika. Wybrane przykłady zgamifikowanych książek, stworzenie gry miejskiej oraz nowe technologie mogą być dobrym sposobem na pozyskanie nowych czytelników. Gry terenowe, jako narzędzia pełniące funkcje rozrywkowe, ale także promocyjne, są doskonałym środkiem służącym poprawie lokalnego wizerunku bibliotek. Gry towarzyskie to nie tylko doskonała rozrywka i niekonwencjonalny sposób spędzenia wolnego czasu, ale również możliwość rozwijania umiejętności logicznego myślenia. Uczą one strategii, spostrzegawczości, zręczności i szybkiej reakcji. Uczestnicy warsztatów dowiedzą się: jakie są najnowsze trendy w świecie gier, jak skompletować atrakcyjną kolekcję gier dla biblioteki , jak docierać do zainteresowanych, jak korzystać z gier w celu promocji czytelnictwa, czym są gry terenowe, jakie są ich rodzaje, które z nich mogą być wykorzystane przez biblioteki. Omówione zostaną teoretyczne oraz praktyczne aspekty ich organizacji. Dzięki specjalnym programom uczestnicy będą mogli metodą video scribing’u stworzyć oryginalne animacje, zaś zasady sztuki fotografowania sleeveface pozwoli stworzyć ciekawe fotografie. W ćwiczenia warsztatowe zostanie włączone również webinarium jako wprowadzenie do gaminifokawania. Metody te wpłyną na aktywny element współpracy ze środowiskiem, w którym biblioteka funkcjonuje. Nastąpi wzmocnienie roli biblioteki jako instytucji proponującej ciekawe inicjatywy w propagowaniu czytelnictwa. Bibliotekarze wypracują metody, poprzez które będą zachęcać do poznawania oferty edukacyjnej i kulturalnej przez zabawę z wykorzystaniem wyobraźni i kreatywności.
Cykl warsztatów „Narracja nielinearna - mariaż gier i literatury” zaczynamy już w czerwcu 2018 r. nauką tworzenia scenariuszy gier na podstawie wybranej literatury, które poprzedzi webinarium „Od opowieści do gry, czyli jak zaadaptować fabułę książki na potrzeby gry” w dniu 11 czerwca 2018 r.
Warsztaty „Narracja nielinearna - mariaż gier i literatury” to dwudniowe zajęcia (20 i 26 czerwca 2018 r.), prowadzone w odstępach tygodniowych ze względu na zadania do wykonania dla uczestników. Dzięki tym warsztatom uczestnicy dowiedzą się jak połączyć świat literatury i gier, aby zachęcić do czytania właśnie poprzez grę. Z książki można zrobić grę miejską lub planszową, ale jeśli ma to być dobra gra, musimy wiedzieć jak skonstruować wciągającą fabułę. Gry zadomowiły się we współczesnych bibliotekach. Młodzi ludzie są bardzo wrażliwi na mechanizmy i techniki psychologiczne stosowane w grach video. Bibliotekarze zaczynają projektować własne gry, które przyciągają do nich zupełnie nowych odbiorców. Podczas warsztatów bibliotekarze dowiedzą się, jak czytać książki, żeby przekładać ich treść na potrzeby gry (zgamifikować), jak przebiega proces decyzyjny w rozgrywkach i na czym polega komplikowanie go w taki sposób, aby gracz czuł, że ma wpływ na przebieg wydarzeń w grze, omówione zostaną tajniki zarządzania emocjami graczy, tak, aby zrobić z gracza bohatera i stawiać mu kolejne wyzwania, dowiedzą się jak zaprojektować grę dopasowaną do otoczenia i potrzeb czytelników odwiedzających bibliotekę. Będą to warsztaty, podczas których kładziony będzie nacisk na praktyczny wymiar pracy. Uczestnik ma posiąść wiedzę pozwalającą mu samodzielnie zaprojektować fabułę gry, którą będzie mógł przeprowadzić w swojej bibliotece.
Prowadzący zajęcia, Piotr Milewski zajmuje się projektowaniem gier, jest wykładowcą na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy; autorem kilkudziesięciu larpów, gier miejskich, planszowych i karcianych. Organizator festiwali gier, warsztatów i współtwórca larpowej sceny BlackBox3City. Dwukrotnie nagrodzony w konkursie Złote Maski za najlepszy scenariusz larpu. Autor artykułów, prelekcji i prezentacji o projektowaniu gier i larpowaniu w Polsce.
Uzupełnieniem warsztatów „Narracja nielinearna - mariaż gier i literatury” będzie jednodniowy warsztat (25 czerwca 2018 r.) „Gra w czytanie na smartfonie – praktyczne sposoby przyciągnięcia do bibliotek i instytucji kultury pokolenia Y i Z z wykorzystaniem gamifikacji”. Millenialsi oraz pokolenie Z kochają gry, smartfony i tablety. Gamifikacja działań kulturalnych i ich marketing, zwłaszcza na smartfonach, to nowa szansa na przyciągnięcie ludzi spoza jej obiegu. Na szkoleniu uczestnicy dowiedzą się:
- czym jest gamifikacja i jakie może mieć zastosowania w bibliotece przy promocji czytelnictwa, rozwijaniu interakcji czytelnika z książką,
- jak tworzyć ofertę edukacyjną w zakresie gamifikacji w bibliotece, aby zachęcić pokolenie Y i Z do zabawy w gamifikowanie książek,
- o praktycznych aspektach wdrożenia gamifikacji w bibliotekach lub wydawnictwach, ze szczególnym uwzględnieniem marketingu, kwestii prawnoautorskich oraz technologicznych.
Zwieńczeniem zajęć będzie samodzielne przygotowanie fragmentu prostej gry typu PokemonGO.
Gamifikowanie wydarzeń kulturalnych i literatury pięknej to nowa jakość interaktywnej aktywności proponowanej przez biblioteki. Warsztat na ten temat poprowadzi Marcin Skrabka, prawnik, niezależny analityk rynku wydawniczego, obecnie wraz z fińskim Team Action Zone pracuje nad sposobami łączenia nowych technologii z tradycyjnymi książkami, szczególnie w zakresie gamifikowania treści książek jako jednego ze sposobów promocji czytelnictwa wśród najmłodszych pokoleń. Pracował dla Wolters Kluwer Polska, Young Digital Planet (Sanoma). Współtwórca i założyciel m.in. wydawnictwa Książkowe Klimaty oraz portali czeskieklimaty.pl i prawosocjalne.pl. Obecnie zajmuje się prowadzeniem szkoleń w ramach firmy GOOD BOOKS, zajmującej się innowacjami w edukacji i kulturze.
Zajęcia realizowane będą w siedzibie Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Łodzi, w Dziale Zbiorów Audiowizualnych (ul. Gdańska 100/102). WBP zapewni uczestnikom materiały szkoleniowe oraz wyżywienie (przerwa kawowa i lunch).
SZKOLENIA W RAMACH PROGRAMU „PARTNERSTWO DLA KSIĄŻKI” DOFINANSOWANO ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO POCHODZĄCYCH Z FUNDUSZU PROMOCJI KULTURY |
Szkolenia dla bibliotekarzy w ramach programu „Partnerstwo dla książki” zakończone! |

Projekt Biblioteka przestrzenią kształtowania kultury czytelniczej młodych skierowany był do bibliotekarzy pracujących z młodym czytelnikiem. Cykl szkoleń (wykładów, prezentacji, warsztatów, spotkań autorskich, kiermaszy książek) miał za zadanie zwiększyć kompetencje bibliotekarzy i poszerzyć wiedzę dotyczącą współczesnej literatury młodych. Na szkoleniach przedstawione zostały różnorodne zagadnienia związane z czytelnictwem młodych, a w szczególności rola bibliotek w motywowaniu do czytania. Prelegenci omówili współczesne zjawiska czytelnicze, przybliżyli wybrane działania i formy pracy realizowane w bibliotekach mające wpływ na kształtowanie postaw czytelniczych, podjęli próbę opisania aktywności, preferencji i motywacji czytelniczych nastolatków, przedstawili formy współczesnej książki dla dzieci i młodzieży (picture books, komiksy, e-booki, książki z rozszerzoną rzeczywistością itp.).
Ponieważ założeniem projektu było również pokazanie bibliotekarzom produkcji wydawniczej książek dla dzieci i młodzieży, zaprosiliśmy wydawnictwa ukierunkowane na literaturę dla młodego czytelnika tj. Nasza Księgarnia, Literatura, Ezop, Ładne Halo czy Kocur Bury. Spotkania te nie ograniczyły się tylko do przedstawienia samego wydawnictwa, ale za każdym razem takiemu spotkaniu towarzyszyła możliwość poznania autora lub ilustratora, z którymi wydawnictwo współpracuje. Gościliśmy Katarzynę Wasilkowską, Lilianę Bardijewską, Marcina Brykczyńskiego oraz Joannę Gusztę, autorkę i ilustratorkę, założycielkę i współwłaścicielkę Wydawnictwa Ładne Halo. Serię spotkań zakończyła wizyta współwłaścicielek Wydawnictwa Kocur Bury: Małgorzaty Kwapińskiej – ilustratorki i Agnieszki Zimnowodzkiej – autorki serii książeczek o mieszkańcach Humorków.
Na warsztaty komiksowe zaprosiliśmy do Biblioteki Wojewódzkiej 15 września br. Warsztaty dla bibliotekarzy „Czytamy komiksy” poprowadził Jacek Frąś – artysta plastyk, rysownik komiksów, plakacista, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. W trakcie zajęć uczestnicy dowiedzieli się: co to jest komiks, z czego się składa, jaka jest jego historia, na czy polega opowiadanie obrazem (elementy wspólne z filmem i animacją), uczestnicy przeprowadzili analizę na konkretnym przykładzie komiksu i filmu animowanego, zapoznali się z symbolami używanymi w komiksie, uzyskali pewną orientację we współczesnej popkulturze (cytaty cytatów i mieszanie różnych typów opowieści). Prowadzący warsztaty przedstawił przykłady ważnych współczesnych komiksów, odbiegających od stereotypowego postrzegania komiksów (autorzy i konkretne tytuły) oraz pokazał grupie przykłady konkretnych, szybkich "ćwiczeń-zabaw" komiksowych, które można potem poprowadzić z dziećmi.
We wrześniu, październiku i listopadzie bibliotekarze spotykali się pięciokrotnie na szkoleniach związanych z realizacją projektu.
Podczas szkoleń przedstawione zostały różnorodne zagadnienia związane z czytelnictwem młodych, a w szczególności rola bibliotek w motywowaniu do czytania (Rola bibliotek w kształtowaniu postaw czytelniczych – dr Dorota Grabowska, Uniwersytet Warszawski). Prelegenci omówili także współczesne zjawiska czytelnicze, przybliżyli wybrane działania i formy pracy realizowane w bibliotekach mające wpływ na kształtowanie postaw czytelniczych (Centrum Literatury Dziecięcej - Oliwia Brzeźniak, Miejska Biblioteka Publiczna Galeria Książki w Oświęcimiu oraz prelekcje bibliotek gminnych z Ładzic, Rozprzy, Sulmierzyc z terenu województwa łódzkiego), podjęli próbę opisania aktywności, preferencji i motywacje czytelnicze nastolatków (Czytelnicy zaangażowani – jak rozbudzać motywacje czytelnicze dzieci i młodzieży - dr Zofia Zasacka, Biblioteka Narodowa; Media społecznościowe 2.0 jako źródło informacji w badaniach jakościowych czytelnictwa dzieci i młodzieży - dr Michał Zając, Uniwersytet Warszawski), przedstawili formy współczesnej książki dla dzieci i młodzieży (picture books, komiksy, e-booki, książki z rozszerzoną rzeczywistością itp.). Na ostatni temat prezentacje mieli m.in. dr Agnieszka Przybyszewska (Uniwersytet Łódzki) W świecie książek dla cyfrowych tubylców – o literaturze grywalnej i nie tylko i dr Grzegorz Gmiterek (Uniwersytet Warszawski) eBook 2.0. Książka w rzeczywistości sieci drugiej generacji i mobilnych technologii. W ramach współpracy Biblioteki Wojewódzkiej z Katedrą Informatologii i Bibliologii Uniwersytetu Łódzkiego wystąpienie podczas szkolenia miała prof. nadzw. dr hab. Mariola Antczak, kierownik Katedry, na temat Nastoletni czytelnik wyzwaniem dla bibliotekarza. Nastoletni czytelnicy byli także tematem rozważań Anny Zatory z Katedry Teorii Literatury, Instytutu Kultury Współczesnej UŁ, która przedstawiła bibliotekarzom projekt Boys Reading – Nie książka, lecz świat. O lekturowych uniwersach (nie)czytających chłopaków z projektu Boys Reading.
Cały cykl szkoleniowy został dofinansowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Kultura Dostępna.
Materiał przygotowała: Małgorzata Cegiełko Kierownik Działu Metodyki, Analiz i Szkoleń Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej im. J. Piłsudskiego w Łodzi |
Biblioteka przestrzenią kształtowania kultury czytelniczej młodych |
Harmonogram szkolenia 28-29.09.2015

Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. J. Piłsudskiego w Łodzi otrzymała dofinansowanie na realizację szkoleń i warsztatów dla bibliotekarzy bibliotek publicznych województwa łódzkiego w ramach Programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Partnerstwo dla książki”.
Projekt Biblioteka przestrzenią kształtowania kultury czytelniczej młodych skierowany jest do bibliotekarzy pracujących z młodym czytelnikiem, głównie w filiach i oddziałach dla dzieci i młodzieży. Planowany cykl szkoleń (wykładów, prezentacji, warsztatów, spotkań autorskich, kiermaszy książek) ma za zadanie zwiększyć kompetencje bibliotekarzy do poszerzenia wiedzy dotyczącej współczesnej literatury młodych. Celem szkoleń jest szersze przedstawienie charakterystyki ww. literatury poprzez omówienie typowych dla ostatnich lat zjawisk, trendów, dominujących tematów, pokazanie form książki dla dzieci i młodzieży. Zadanie obejmie 5 jednodniowych szkoleń, składających się w I części z wykładów/prezentacji, w części II - ze spotkań z autorami, ilustratorami i wydawcami współczesnej książki dla młodych. Bibliotekarzom proponujemy także jednodniowe warsztaty na temat picture books i wydawnictw komiksowych.
Na szkoleniach przedstawione zostaną różnorodne zagadnienia związane z czytelnictwem młodych, a w szczególności rola bibliotek w motywowaniu do czytania. Prelegenci omówią współczesne zjawiska czytelnicze, przybliżone zostaną wybrane działania i formy pracy realizowane w bibliotekach mające wpływ na kształtowanie postaw czytelniczych, podejmą próbę opisania aktywności, preferencji i motywacje czytelnicze nastolatków, przedstawią formy współczesnej książki dla dzieci i młodzieży (picture books, komiksy, e-booki, książki z rozszerzoną rzeczywistością itp.).
Założeniem projektu jest również pokazanie bibliotekarzom pracującym z dziećmi i młodzieżą jak bogata, różnorodna i ciekawa jest produkcja wydawnicza książek dla dzieci i młodzieży. Dlatego zamysłem WBP jest jak najszersze przedstawienie tejże produkcji dzięki zaproszeniu wydawnictw ukierunkowanych na literaturę dla młodego czytelnika tj. Nasza Księgarnia, Literatura, Dwie siostry, Muchomor czy Ładne Halo. Spotkania te nie ograniczą się tylko do przedstawienia samego wydawnictwa, ale za każdym razem takiemu spotkaniu będzie towarzyszyć możliwość poznania autora lub ilustratora, z którymi wydawnictwo współpracuje. Spotkanie z autorami, ilustratorami i wydawcami planowane jest jako część druga każdego z pięciu szkoleń.
W dniu 19 czerwca 2017 r. w ramach ww. projektu odbyły się warsztaty „Widzieć więcej. O możliwościach książki obrazowej” poświęcone możliwościom wykorzystania książki obrazowej i obrazkowej w edukacji czytelniczej i kulturalnej. Prezentacja najciekawszych publikacji podporządkowana była nadrzędnemu pytaniu: jak wykorzystywać to „narzędzie” wychowania aktywnego uczestnika kultury: zadającego pytania i myślącego, samodzielnego i otwartego na sztukę człowieka? W trakcie spotkania zostały zaprezentowane dobre praktyki wprowadzania książki obrazowej – tekstu kultury w nauczaniu przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Najważniejsze cele warsztatów to:
- inspirowanie do poznawania nowych zjawisk w kulturze dla dzieci, wyposażanie w kompetencje krytycznego funkcjonowania wobec warstwy wizualnej;
- zapoznanie z najnowszymi zjawiskami w sztuce książki dla dzieci, dostarczenie wiedzy o książce obrazowej i narzędziach pracy z nią;
- rozbudzanie i kształcenie wrażliwości wizualnej dorosłych pośredników, odpowiedzialnych za edukację dzieci;
- promocja aktywnego czytelnictwa, tworzenia sytuacji umożliwiających wielopoziomowe twórcze przeżycie i zachęcanie do publicznych rozmów o działaniach, sztuce, ilustracji, literaturze, kulturze;
- inspirowanie i wspieranie działań oraz zabaw twórczych dziecka wspólnie z dorosłymi opiekunami rozwój wyobraźni oraz twórczego myślenia, kreatywnego podejścia do problemów.
Ze współczesnymi nurtami w ilustracji dziecięcej książek tzw. picture book zapoznawała uczestników Anna Mrozińska-Szmajda - polonistka, pedagożka, animatorka kultury, promotorka sztuki książki dla dzieci, prowadząca autorski blog www.pozarozkladem.blogspot.com. Organizatorka spotkań, wystaw i warsztatów poświęconych współczesnej książce, sztuce ilustracji i kulturze dla dzieci. Pomysłodawczyni i realizatorka „Czytanek pod ekranem” w Muzeum Kinematografii w Łodzi (2011-2016) – cyklu warsztatów nagrodzonych Certyfikatem Miejsca Przyjaznego Dziecku i uhonorowanych „Punktem dla Łodzi” oraz „Książkowego laboratorium” (2013). Kuratorka projektu „Polish Book Art for Children” (Seul, 2012) oraz projektu „Widzieć więcej” poświęconego zjawiskom we współczesnej książce dla dzieci i problemom alfabetyzacji wizualnej (Salon Ciekawej Książki w Łodzi: 2012, 2013).
Na kolejne warsztaty, tym razem komiksowe, zapraszamy do Biblioteki Wojewódzkiej w Łodzi 15 września br. Cały projekt potrwa do końca listopada 2017 r.
Harmonogram szkolenia 19.06.2017 Harmonogram szkolenia 15.09.2017 Harmonogram szkolenia 21.09.2017 Harmonogram szkolenia 17.10.2017 Harmonogram szkolenia 27.10.2017 Harmonogram szkolenia 07.11.2017 Harmonogram szkolenia 14.11.2017 |
|
|