
Warsztaty na temat gier planszowych, ich rodzajów i możliwości ich wykorzystywania w dniu 28 września 2018 r. prowadziła dr Alina Brzuska-Kępa. W warsztatach "Z planszówką w świat wyobraźni i wiedzy" podkreślona została rola gier planszowych w kształtowaniu kultury czytelniczej, szczególna uwaga została poświęcona na gry nawiązujące do literatury. Wszelkiego rodzaju grywalizacja posiada ogromny potencjał w docieraniu do czytelnika w każdym wieku. Gry dają możliwość reinterpretowania i rozwijania opowieści. W ten sposób powstają treści kreowane przez graczy, a książka wyznacza ramy obowiązujące wszystkich uczestników gry. Ponadto gry planszowe pomagają rozwijać umiejętność czytania ze zrozumieniem, negocjacji, organizacji i symulowania różnorodnych zjawisk społecznych. W ramach warsztatów uczestnicy mogli zapoznać się z różnymi typami współczesnych gier "bez prądu" (opartych na bezpośredniej interakcji pomiędzy graczami, bez wykorzystania narzędzi elektronicznych jak komputer i internet). Na przykładach gier obecnych na rynku zostały zaprezentowane ich główne walory i wady - cechy, które wpływają na to, że niektóre są bardziej cenione niż inne. Szczególny nacisk został położony na te gry, które, nie będąc grami edukacyjnymi, mogą stanowić istotne i ciekawe wsparcie procesów edukacyjnych i czytelniczych, realizowanych zarówno w szkole, jak i bibliotece. Ważnym elementem warsztatu było zapoznanie się z wybranymi tytułami w praktyce, dzięki prowadzonej pod kierunkiem prowadzącej rozgrywce.
Dr Alina Brzuska-Kępa jest pracownikiem Katedry Informatologii i Bibliologii Uniwersytetu Łódzkiego; obszary jej zainteresowań zawodowych to kultura czytelnicza przedszkolaków i dzieci w wieku wczesnoszkolnym, książka ilustrowana dla dzieci, książka obrazowa i artystyczna, biblioterapia, literatura polska i powszechna.
Szkolenie odbyło się w Sali Działu Zbiorów Audiowizualnych WBP w Łodzi w ramach programu „Partnerstwo dla książki” dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Harmonogram:
10.00-11.30 - warsztaty –część I (1,5 godz.) - Trochę teorii
- Czy tylko z planszą? Czym jest współczesna gra planszowa?
- Eurobiznes i Scrabble – dlaczego rzadziej sięgamy po klasyki z czasów dzieciństwa?
- Najczęstsze i najbardziej irytujące błędy popełniane przez projektantów gier planszowych
- Jakie cechy powinna mieć dobra planszówka?
- Spróbuj zaprojektować własną grę planszową – praca w grupach.
11.30-11.45 - przerwa kawowa (15 min.)
11.45-13.15 - warsztaty – część II (1,5 godz.) - Gry planszowe w bibliotece – prezentacja i granie (około 1,5 godziny na prezentację, granie – czas wedle potrzeb i możliwości)
- Szybkie „startery” – jak szybko (i tanio!) wejść w świat gier planszowych
- Popularyzacja czytelnictwa za pomocą gier planszowych
- Popularyzacja wiedzy i nauki za pomocą gier planszowych.
13.15-13.45 - lunch (30 min.)
13.45-15.15 - warsztaty – część III (1,5 godz.)– cd. grania, podsumowanie warsztatów i rozdanie certyfikatów
|